کد مطلب:1197 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:407

چیزهائی که در نماز جماعت مستحب است
مسأله 1489 ـ اگر مأموم یك مرد باشد مستحب است طرف راست امام بایستد و اگر یك زن باشد، مستحب است در طرف راست امام طوری بایستد كه جای سجده اش مساوی زانو یا قدم امام باشد و اگریك مرد و یك زن یا یك مرد و چند زن باشند، مستحب است مرد طرف راست امام و باقی پشت سر امام بایستند، و اگر چند مرد یا چند زن باشند، مستحب است پشت سر امام بایستند، و اگر چند مرد و چند زن باشند، مستحب است مردها عقب امام و زنها پشت مردها بایستند.



مسأله 1490 ـ اگر امام و مأموم هر دو زن باشند بهتر است كه ردیف یكدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد.



مسأله 1491 ـ مستحب است امام در وسط صف بایستد و اهل علم و كمال و تقوی در صف اول بایستند.



مسأله 1492 ـ مستحب است صفهای جماعت منظم باشد و بین كسانی كه در یك صف ایستاده اند فاصله نباشد و شانه آنان ردیف یكدیگر باشد .



مسأله 1493 ـ مستحب است بعد از گفتن قد قامت الصلوة مأمومین برخیزند.



مسأله 1494 ـ مستحب است امام جماعت حال مأمومی را كه از دیگران ضعیف تر است رعایت كند و قنوت و ركوع و سجود راطول ندهد مگربداند همه كسانی كه به او اقتدا كرده اند مایلند.



مسأله 1495 ـ مستحب است امام جماعت در حمد و سوره و ذكرهائی كه بلند می خواند، صدای خود رابقدری بلند كند كه دیگران بشنوند، ولی باید بیش از اندازه صدا را بلند نكند.



مسأله 1496 ـ اگر امام در ركوع بفهمد كسی تازه رسیده و می خواهد اقتدا كند مستحب است ركوع را دو برابر همیشه طول بدهد و بعد برخیزد، اگر چه بفهمد كس دیگری هم برای اقتدا وارد شده است.